Nye veje til forbundethed

Fællessang kan forbinde os stærkere med hinanden, det kan bygge bro mellem generationer, samfundsgrupper og livserfaringer. Fællessang kan give et modsvar til ensomhed, hyperindividualisme og åndløs jagen. Den kan styrke os i at håndtere nutidens udfordringer bedre, såsom klima og mental usundhed.

Tisvilde

Højskolekursus

Tisvilde højskolekursus

Nye veje til forbundethed

Fællessang kan forbinde os stærkere med hinanden, det kan bygge bro mellem generationer, samfundsgrupper og livserfaringer. Fællessang kan give et modsvar til ensomhed, hyperindividualisme og åndløs jagen. Den kan styrke os i at håndtere nutidens udfordringer bedre, såsom klima og mental usundhed.

HØJSKOLE I FORBUNDETHEDENS TEGN

NÆRVÆRSTRAFIK PÅ TISVILDE HØJSKOLE

I onlineudgaven af Den Danske Ordbog over moderne sprog har ordet ”forbundethed” i skrivende stund en stavemåde, men ”foreløbig ingen betydningsangivelse”. Af ”ord i nærheden” foreslås samhørighed, vifølelse, samfølelse, sammenhængskraft eller komplementaritet.

Det har Anette Prehn besluttet sig for at gøre noget ved. Som freelance højskolelærer på skønne Tisvilde Højskole arrangerer hun hjerteåbnende kurser, som i den grad masserer eksistensen. Se videoerne ved siden af for stemningsstunder fra kurserne.  

Det Danske Sprog- og Litteraturselskab, der står bag online-ordbogen, forklarer et par anvendelser af ordet forbundethed i sin historiske ordbog, der strækker sig i tid fra år 1700 til 1950. Her ses beskrivelserne ”jeg har en stadig voksende Følelse af stærk Forbundethed med Dig” – altså en reference til et kærligheds- eller venskabsbånd til et andet menneske – samt kort og godt ”Forbundetheden med Gud” – det vil sige en reference af religiøs karakter. Desuden har det været brugt historisk i hilsner, som da Jeppe Aakjær underskrev et brev til folkemindesamleren Evald Tang Kristensen den 24. oktober 1884 med disse ord: ”Deres forbundne Jeppe Jensen, Aakjær”. 

Forbundethed løber som en rød tråd i Anette Prehns forfatterskab og virke – og ja, i den grad også på hendes højskolekurser. Oplev et af de kommende og få sat spor for livet.

SPIL HJERNEN FRISK, SYNG HJERTET ÅBENT

Kurset “Hjernegymna-sang” tager udgangspunkt i bogen ”Det syngende menneske”, som anviser otte veje til en større forbundethedsfølelse, bl.a. gennem generationsmøder, hverdagsmøder på gaden, naturoplevelser og forbundetheden med vigtige sager og dybe værdier.

Vi lærer nye fællessange til Danmark, der handler om disse temaer. De har tekst af sangskriver og sociolog Anette Prehn og melodier af nogle af Danmarks bedste komponister; Erik Sommer, Kristian Bisgaard, Jacob Vestager Tybjerg og Rasmus Skov Borring. Sangene bliver krydret med meningsfulde refleksioner, som bringer dig i kontakt med de andre deltagere, eksistensen og det værdifulde i livet.

Desuden spiller vi brætspil og kortspil på kurset, som sætter gang i “de små grå”, og kursuslederne – Anette Prehn og Thomas Vigild – vil spil for spil fortælle, hvilke hjernefunktioner, vi træner, når vi spiller spillet. Det bliver hyggeligt og nært, og vi glæder os til fem helt særlige døgn. Se gerne de tre videoer fra Anette Prehns hidtidige kurser på Tisvilde Højskole for at få en fornemmelse af stemningen på og læringen af kurserne.

Alle er velkomne, uanset sang- og spilerfaring. Vi anbefaler, at man er mindst 25 og højst 125 år.

22.  – 26. APRIL 2024 & 25. – 29. NOVEMBER 2024

Tilmeld dig APRIL ved at klikke her (her er også det detaljerede program)

TILMELD DIG NOVEMBER her

5.500 kr. Inkl. fuld forplejning og to bøger

ANBEFALINGER AF ANETTE PREHNS HØJSKOLEKURSER PÅ TISVILDE HØJSKOLE

”Magisk, formidabelt, varmt … vi har været i praktik i forbundethed!”

”Det har været magisk, formidabelt, stort, varmt, kærligt. Jeg kan blive ved. Jeg synes, det har været så nemt at komme på kursus. Også selvom de fleste af os kom alene. Vi kom alene, men vi går ikke herfra alene. Det er stort. Med de nye sange er vi i samme position: Vi skal lære dem. Og vi lærer at lytte til teksten. Anette Prehn fanger mig på teksten. Det er sjældent, at man i nyere tid møder tekster, der fortæller historien og går et skridt længere ind. Det har jeg virkelig nydt. Også Anettes finurligheder med ord – dét hun kan med ord – det har vi ikke set i sangsammenhæng, og jeg synger rigtig meget. Det er så berigende! Jeg kan genkende rigtig meget af det, jeg har stået i – og står i – i Anettes følsomme sange. Det har været så fint at få sat ord på. Der har også været så megen livsglæde … at se folk spjætte rundt på dansegulvet, jeg har nydt det. Selv de 87-årige blomstrede! Vi har gået sanseture. Vi har været i praktik i forbundethed. Jeg har fået øjnene op for, hvor vigtig den forbundethed er. Fordi kan vi gå ud og sprede den, så må der brede sig nogle ringe i vandet, som bliver større og større og større og større, hvis vi kan lære nogle andre dét, vi har lært her – og gå forrest i forbundetheden. Også med at låne øjne. Jeg har nogle gode venner, bl.a. én som jeg holder så meget af, men hun taler så grimt til sig selv. Nu kan jeg gå hjem og sige til hende: ’Vil du låne mine øjne? Fordi de vil give dig et helt andet billede af dig selv.’ Og det tænker jeg, at det trænger hun virkelig til. Det fik jeg et værktøj gennem sangen ’Lån mine øjne’. Jeg kan kun sige til dem, der overvejer kurset: Tag afsted! Bare se at komme afsted!”

Kirsten Hajslund

”En uge i nuet!”

”Det har været fantastisk. Vi kom med store forventninger, og jeg skal love for, at de er blevet indfriet! Blandt andet på grund af kursusledernes sprog! Anettes danske sprog; et varieret og formfuldent dansk. Og Kristians tonesprog. Han har en fantastisk evne til at lade tonerne smyge sig om teksterne. Kristian som komponist gør det, en klarinet gør i jazzmusikken: Den laver blomsterranker. Så er vi henne ved det spørgsmål: ’Hvad er vigtigst – tekst eller musik?’ Det er to sider af samme sag, og det oplever vi i Kristians melodier til Anettes fantastiske tekster: Der er dybde i både tekst og musik. Det hele har foregået i øjenhøjde – i ordets bedste forstand. Interaktionen mellem os er foregået i gensidig tillid og vedkommenhed. Noget af det, der er stort er, at det er syngende mennesker, der er samlet. Det har en forstærkende virkning, for hvis jeg tør synge, så tør den ved siden af også at synge. Efter min hjerteoperation er jeg kommet på et motionshold, og der kigger jeg på uret mange gange i løbet af den time. Og man kan komme til foredag, hvor man taber tråden og kigger på uret: ’Er det snart færdigt?’ Men jeg har ikke kigget på uret her. Det fortæller, hvor optaget jeg og vi har været af kurset. Og det har været genialt, at vi har siddet en tid, og så gået i grupper af tre. Og dét, at grupperne har været forskellige fra gang til gang … så kommer vi til at kende til hinanden. Det er fremmende for samtalen! Vi er her. Vi er i nuet. Mange mennesker formår ikke at være i nuet. Nuet er som et midterbarn; klemt fra begge sider. Klemt fra fortiden og klemt fra fremtiden. Der er mange, der tænker tilbage på: Hvad var det, vi skulle have gjort – men det er passé! Og hvad er det vi skal? Jamen fremtiden eksisterer ikke. Og fortiden eksisterer ikke længere. Her har jeg været totalt i nuet. Og dem jeg har snakket med, siger det samme. Fordi det har været så engagerende. Vi har haft en uge i nuet!”

Ole Sørensen

”Jeg har nu sunget en solo for første gang i mikrofon i mit liv.”

Jeg har haft et mega dejligt kursus heroppe på Tisvilde. Jeg har været på højskole i mange år, 14-15 år. I alle de år jeg har været på højskole, har jeg så gerne villet synge solo, men jeg har ikke turdet, selvom min datter altid har sagt: ”Du kan godt, Mor!” Men fordi det har været det mest fantastiske ophold her. Og man føler sig så tryg. Og de to kursusledere har været helt fantastiske. De sætter os i små grupper af tre, og det er godt for sådan en som mig. Så jeg har efterhånden fået overvundet og er sprunget ud over skrænten. Jeg har nu sunget en solo for første gang i mikrofon i mit liv. Og det var en kæmpe overvindelse. Det har været så godt! Jeg vil huske kurset for alle Anettes tekster. Når hun fortalte om, at hun løb i skoven, og der kom en tekst til hende. Eller hendes ene datter en dag sagde et lille ord, som så blev til en sang. Alt det Anette fortæller, der kommer til hende undervejs, og så går hun hjem og laver en sang. Og Kristian er simpelthen så god. Han kan også lige lave en melodi. Til de, der overvejer kurset: Bare kom afsted, det kan ikke gå for hurtigt!”

Alis Tangsgaard

”Vi er helt høje, men det hedder selvfølgelig også ’højskole’!”

“Det har været helt utroligt stærkt. Jeg har været på flere højskoler, men aldrig før på et sanghøjskolekursus. Sangen giver ånd og vinger. Vi er helt høje, men det hedder selvfølgelig også ’højskole’ – man bliver høj af det! Jeg er ikke vant til at synge og har aldrig interesseret mig for det. Men de der meget meningsfulde tekster af Anette Prehn og musikken af Kristian Bisgaard er virkelig inspirerende. De drejer sig om livet! Man skal komme, lige meget hvem man er. Jeg har aldrig opfattet mig selv, som en der kunne synge. Jeg har altid bare siddet og sunget med lidt i baggrunden. Jeg føler, at jeg har fået mere fylde i min stemme. Nogle af de andre kursister har sunget før, men jeg har følt mig ’med’ alligevel.”

Erik Forman

”Det var et genialt forum, der gav stof til eftertanke.”

”Jeg havde glædet mig helt vildt meget til kurset – og havde nået at læse ’Det syngende menneske’ inden. Jeg tog herop, fordi jeg elsker at synge, men også fordi jeg savnede åndelig føde. Jeg holdt op med at arbejde for ikke så længe siden, og jeg trænger til at få fyldt noget andet på. Det var et genialt forum, der gav stof til eftertanke og perspektiverede ting. Der er nogle andre vinkler og temaer i sangene, og man tænker over, hvad det er, man synger. Jeg kommer helt sikkert til at synge de nye sange af Anette Prehn og Kristian Bisgaard og introducere andre for dem. Gruppeøvelserne har været spændende, fordi vi er så forskellige og oplever tingene forskelligt. Men det åbner også for store ting, så man bliver meget følelsesmæssigt berørt. Jeg har også grædt undervejs, ligesom flere af de andre. Det handler ikke om at være god til at synge. Man skal have glæden ved at synge, kunne lide at omgås andre mennesker og være nysgerrig. Vi er blevet klistret sammen med det samme, så ingen behøver at føle sig alene.”

Helle Schaarup

”Det var næsten – og jeg bruger et stort ord nu – fuldbragt!”

”Der gik ikke mange timer, før jeg noterede mig, at det her kursus, det var lavet med hjerte og hjerne. Der var nogle mennesker, der havde gjort sig umage; der havde noget på sinde. De ville os, de så os i øjnene, og de bad også os om at se de andre kursister i øjnene. Det har jeg ikke oplevet før. Det var nyt og forfriskende anderledes. Alle er jo kommet med et åbent sind, ellers kommer man ikke et sted som her. Man ønsker at blive fyldt op. Og vi har fået valuta for pengene, og fået mulighed for at grave ned i de emner, vi hver især havde brug for at blive fyldt op med: Kærlighed, hvordan man kan række ud, men også tiltrække andre mennesker til at række ind til én selv. Det har vi alle brug for inderst inde. De nye sangtekster af Anette Prehn er for gode. Jeg havde lyst til at tage dem alle sammen under hovedpuden og læse dem hver aften. De bar kurset. Jeg er vild med en god tekst, og der blev mine forventninger indfriet. Hver eneste linje havde man lyst til at synge mange gange, for de gik ind og skulle fordøjes. Det var fyldige tekster, også skrevet ud fra hjerte og hjerne. Og Kristian Bisgaards akkompagnement var fantastisk; det var komponisten selv, der ledsagede os. Det kunne ikke blive bedre. Han var jo helt inde i teksten, hvor trykket skulle falde, og pauserne skulle falde. Det gik op i en højere enhed. Det var næsten – og jeg bruger et stort ord nu – fuldbragt! I mine øjne var det. Og til I, der overvejer kurset: Tag med – og håb på, at der er plads!”

Lis Albrectsen

”Anette Prehn og Kristian Bisgaard er så livsbekræftende glade sammen.”

”Tak for nogle rigtig skønne dage på Tisvilde Højskole. Anette Prehn og Kristian Bisgaard er så livsbekræftende glade sammen, og det smitter så meget. Tak, fordi I har modet til at formidle forbundethed gennem sang. Kurset ’Nye veje til forbundethed’ har givet mig en fornyet energi og glæde ved ord og musik og en anderledes ide om hvordan min verden også kan hænge sammen. Jeg har genopfundet mig selv i forbundethed med åbne skønne mennesker og haft det sjovt og lærerigt. Naturen omkring Tisvildeleje kan også noget helt unikt. Jeg føler, at jeg her er blevet forbundet med sol, hav, skov, fugle og frøer. Når jeg spørgende mærker efter hos mig selv, for at forstå hvor den nye storhed og selvfølgelige lysende glæde tidligere har gemt sig, kan jeg kun føle taknemmelighed for at den er her – lige nu i alting.”

Elianna Østergaard

”En utrolig evne til at skabe et rum, hvor man kan være, som man er.”

”Det har været en fantastisk oplevelse: Udviklingen af dynamikken i gruppen, og at det kunne ske på så kort tid. Det varede ikke ret lang tid, før der var en utrolig fortrolighed, og det er fantastisk, at kursuslederne formår at skabe det. Anette Prehn har en utrolig evne til at skabe et rum, hvor man kan være, som man er. Man kan hvile i den, man er – der er ikke krav om præstation.”

Marie Berggreen Petersen

 

“Det har åbnet for så meget i mit liv.”

”Det har betydet rigtig meget for mig at være på højskole. Jeg har aldrig været på højskole før, og jeg har bestemt mig for, at det ikke er sidste gang. Det har været et helt vidunderligt kursus med to dejlige mennesker som kursusledere. Det har åbnet for så meget i mit liv: At høre om andre menneskers liv, så jeg ikke kun har gået og sørget over min mand men hørt, at andre også har sorger, som de er kommet over, og som man skal igennem. Det har givet mig så meget mod på nu at se fremad. Det har været her i det her forløb, at det er gået op for mig, at jeg skal ud blandt folk og snakke og på højskole. Sangene af Anette Prehn har været skønne og betydet så meget for mig. Tårerne vældede frem. Det berørte mig så meget med de smukke tekster, som sagde mig så meget og gik lige i hjertet. Til dem, der overvejer at tage med på kurset vil jeg sige: ’Det vil du aldrig fortryde. Du bliver indviet i så meget, som man ikke går og tænker på til hverdag. Og det skulle man prøve. Prøv det!’”

Ingrid Pazdzior

”UFORGLEMMELIGT PÅ ALLE MÅDER.”

”Det var forrygende; så vellykket og uforglemmeligt på alle måder. Der findes knap ord og taksigelser, der helt dækker vores (min) begejstring. Det nærværende – teksterne, musikken og gruppearbejdet – rørte mig dybt. Kan kun sige, at ALT var fantastisk. TAK til jer”

Hannebeth Knudsen

 

”Det er årevis siden, at jeg har moret mig sådan.”

”Jeg har elsket det! Og hjernen har godt af noget nyt – så den kan holdes måske bare en lille smule ved lige. Jeg har trivedes som en fisk i vandet. Jeg har troet, at jeg var ved at blive dement, fordi jeg kan ikke holde ud at bo alene. Det er meget svært at vænne sig til efter et helt liv. Og det er over tre år siden, at jeg mistede min mand. Mennesket er ikke beregnet til at leve alene. Det mener jeg helt seriøst. Ugens tema har været forbundethed, og det er det, vi har fået. Jeg synes, at vi har været meget åbne alle sammen. Det er ikke altid det lykkes på en højskole, men det lykkedes her. Anette Prehn og Kristian Bisgaards sange skal spredes ud og bruges rundt omkring. Og vores efterfest var skæg. Vi havde det vildt hyggeligt. Jeg har aldrig nogensinde haft så meget gang i den. Det er årtier siden, jeg har oplevet det i mit liv. Vi har festet og været glade og danset rundt. Om man kunne danse eller ej, det var fuldstændig ligemeget – vi har bare haft det så sjovt. Jeg har nydt det af hele mit hjerte. Jeg troede aldrig, at jeg skulle opleve sådan noget igen. Jeg har aldrig før haft det så morsomt på en højskole. Jeg har været mange steder gennem mange år, men aldrig så festligt som det her. Det er årevis siden, at jeg har moret mig sådan. Det er rigtigt! Det er blevet sådan noget grædekoneagtigt, hvor man ellers kommer rundt. Og højskoler plejer at være mere regelrette … man gør kun dét, man plejer.”

Ruth Bunke

”Her kan jeg bare være mig selv. Det er dejligt!”

”Kurset har været helt fantastisk. Kunsten, når mennesker mødes og tør dele noget, der er vigtigt i deres liv. På kryds og tværs af alder, baggrund og erfaring. Vi griner meget, og vi græder – og har alle mulige gode og nærværende stunder. Rammerne betyder meget: Stedet, naturen, strukturen og en facilitering af det, der sker, men også en frihed til at bevæge sig rundt. Så individet kan få plads til at være sig selv i helheden. Vi har nydt sangtekster med underfundige, letforståelige ord og gode billeder – underbygget af fantastisk musik, som hjælper ordene ind i kroppen og i hovedet, så man kan mærke det, der skrives, formuleres og kommunikeres. Rigtig rigtig dygtigt og dejligt! Tunge emner kan andre steder blive kommunikeret tungt, og man kan glide langt ned i sædet. Men her – fordi vi rejser os op og synger teksterne – kommer det ind på en let måde og bliver letfordøjeligt. Aldersspredningen er fra 28 til 89 år. Jeg har lige talt med de to i yderpunkterne aldersmæssigt, og de er helt høje begge to – og det er alle derimellem også. Så det virker! Forbundetheden er jo nøgleord i denne uge, og dét giver kurset. Jeg er træt nu, og det er vi alle sammen – men vi kan grine af det. Jeg har været på andre kurser, hvor jeg har ’måttet stramme mig an’ – her kan jeg bare være mig selv. Det er dejligt! Til personer, der måtte overveje at melde sig til kurset: ’Stop med at overveje – bare gør det!’”

Janne Rasmussen

Mød Anette Prehn & THOMAS VIGILD

Anette Prehn er iværksætter, sociolog og forfatter til en række bestsellerbøger om hjernens spilleregler og mental sundhed. Hun er ekspert i at gøre hjernen til ”en medspiller”. Anette har bl.a. skrevet bogen ”Det syngende menneske”, der viser, hvordan fællessangstekster kan bane vej for forbundethed. Hun har skrevet sange, siden hun var 7 år gammel. Anette har en særlig måde at stimulere samspil på, som åbner menneskers hjerter og får tungerne på gled. Hun er desuden tekstforfatter og har skrevet mere end 80 sange til Danmark med komponister som Erik Sommer, Kristian Bisgaard og Rasmus Skov Borring.

Thomas Vigild er iværksætter, tidligere højskolelærer, spiludvikler og hus- pianist på kurset. Thomas har spillet klaver siden han var 5 år gammel, og med en cand. mag. i musikvidenskab og et årti som højskolelærer bor fællessangen dybt i hans hjerte. Han er ekspert i, hvordan man skaber brætspil, musik, ritualer og gådejagter, hvor vi lærer at undre os, bliver ”fejlmodige” samt nedbryder skel og øger forbundethedsfølelsen.

Alle kursister får udleveret et eksemplar af ”Det syngende menneske” samt sanghæftet ”21 usungne sange”. Torsdag aften spiller Thomas og Anette op til dans og festligheder.

Tilmeld dig APRIL ved at klikke her

TILMELD DIG NOVEMBER her

højskolesange, sange til højskolesangbogen, den danske sangskat

Kom med i Facebook-gruppen "Anette Prehns fællessange til Danmark"

Gruppen henvender sig til dig, som søger ny inspiration til sangrepertoire indenfor fællessange, kor, undervisningen i folkeskolen, på efterskolen, højskolen, gymnasiet og meget mere.

GÅ TIL FACEBOOK GRUPPE 

You have Successfully Subscribed!