BAG “KOM, SOM DU ER”

Hvordan “taler” et inkluderende fællesskab, hvor der er plads til at være den, man er? Hvor man kan være tryg og føle sig velkommen og set som menneske? Ny sang – skrevet i anledning af As Friskoles 25 års jubilæum i 2021 – synger fællesskabsværdier frem. Anette er uddannet sociolog, forfatter til mere end 20 bøger, iværksætter og foredragsholder. Rasmus er pianist, komponist og foredragsholder.

 

Ny sang inspireret af børns tanker

“KOM, SOM DU ER” SYNGER FÆLLESSKABETS VÆRDIER FREM

Ny sang inspireret af børns tanker

“KOM, SOM DU ER” SYNGER FÆLLESSKABETS VÆRDIER FREM

BAG “KoM, SOM DU ER”

Hvordan “taler” et inkluderende fællesskab, hvor der er plads til at være den, man er? Hvor man kan være tryg og føle sig velkommen og set som menneske? Ny sang – skrevet i anledning af As Friskoles 25 års jubilæum i 2021 – synger fællesskabsværdier frem. Anette er uddannet sociolog, forfatter til mere end 20 bøger, iværksætter og foredragsholder. Rasmus er pianist, komponist og foredragsholder.

 

Anette Prehn fortæller om SANGTEKSTEN “KOM, SOM DU ER”

VI BEHØVER AT BLIVE MØDT MED ÅBNE ARME!

Sangen reflekterer, hvordan et inkluderende fællesskab tænker og “taler”; et fællesskab, hvor der er plads til at være den, man er, og hvor man er tryg og føler sig velkommen og set som menneske. Den er inspireret af, hvad As Friskoles elever synes om deres skolegang.

I forbindelse med Rasmus Skov Borrings og mit første besøg på friskolen, inviterede jeg alle de børn, der havde lyst til at fortælle mig om, hvordan det er at gå på skolen til at kigge forbi min taburet ved udgangen.

De sagde bl.a. til mig (og jeg endte med at tage 10 siders noter):

  • På andre skoler sidder man mere ”bandeagtigt”. Man står i klumper og passer sig selv.
  • Her er der gode venskaber på tværs.
  • På den anden skole følte jeg mig usynlig. Jeg stod i en krog for mig selv og var genert. Her hører jeg til.
  • Alle kender alle. Alle er sammen fra alle klasser.
  • Store, åbne arme.
  • Åbne-arme-agtigt.
  • Små og store holder i hånd.
  • Hjælper hinanden, store og små. F.eks. ”Vil du hjælpe mig med at justere min mooncar?”
  • De små krammer mig i frikvarteret.
  • Her gør vi ting sammen.
  • Tolerance og mangfoldighed.
  • Lærerne siger f.eks.: ”Hvad så Nanna, hvad er der med dig i dag?”
  • Lærer ting på anderledes måder (f.eks. surfer vi på havet for at lære om havet).

De voksne på skolen sagde bl.a.:

  • Kontakt på kryds og tværs.
  • Stor og lille, hånd i hånd.
  • Kom, som du er, du bliver taget imod.
  • Være sig selv med alt det, de kommer med.
  • De store skal opleve, at de er de store, rollemodellerne, som de yngre ser op til.
sangforedrag jeppe aakjær, sangforedrag med anette prehn

Billede af Thomas Fechtenburg

ANBEFALING AF SANGEN

“På As Friskole blev vi, i forbindelse med vores 25 års jubilæum, begavet med en sang – og sikke en sang! Anette Prehn og Rasmus Skov Borring besøgte skolen og fik gode indtryk og masser af stikord med herfra.

Resultatet blev en fantastisk sang, som vi med glæde og stolthed synger ved morgensange og andre arrangementer. Melodien er en af dem, der er nem at lære, men svær at slippe igen – man kan gå og nynne den hele dagen, når den har været sunget til morgensang.

Teksten indfanger på allerbedste vis, hvem vi er, og hvad vi står for. Men den kan meget mere end det. Den hylder alment gyldige fællesskabsværdier. Derfor både kan og bør “Kom, som du er” synges på mange flere skoler end bare hos os. Jeg er sikker på, at den efterhånden bliver “vores sang” flere steder end blot på As Friskole & Naturbørnehave, for mennesker blomstrer i mangfoldige fællesskaber alle steder.”

Søren Suurballe, skoleleder, As Friskole & Naturbørnehave

 

SAMTALEÅBNINGER IFM. “KOM, SOM DU ER”

Ønsker I at arbejde videre med sangen, er du meget velkommen til at benytte dig af disse små samtaleåbninger, der har til formål at skabe en fællesskabsstyrkende dialog.

Samtaleåbninger

  • Hvad mener sangskriver Anette mon med ”Bor vi i kasser?” Menes der papkasser, eller?
  • Hvad vil det sige at ”drille højt”? Og at ”drille stille”? Giv eksempler!
  • ”Empati” – hvad betyder ordet? Slå det gerne op. Hvordan føles det at blive mødt med empati? Lav en liste over situationer, hvor du værdsætter, at andre viser dig empati.
  • Man kan ”flekse” et ben, en arm eller en anden legemsdel. Det er en måde at træne dem på. Når vi ”flekser fantasi”, bruger vi den aktivt og gør den dermed stærkere. Ifølge digteren Jeppe Aakjær er fantasi og empati to sider af samme sag; det kræver fantasi at udvise empati. Hvis I vil reflektere mere over dette, kan I læse et debatindlæg af Anette bragt i Politiken. Det indledes med Aakjærs ord: ”Alle vore fordomme vokser i læ af vor manglende fantasi” (www.bit.ly/3fTywtn)
  • Hvordan kan vi blive bedre til selv at vise empati for andre? At forstå og respektere en andens opfattelse af en situation, f.eks. i forbindelse en misforståelse eller en konflikt?
  • Hvad betyder et trygt miljø for læring? Kender I til tidspunkter i historien, hvor det at gå i skole indebar stor utryghed for eleverne? Hvad kan skabe (u)tryghed i vore dage?
  • Er læringsprocesser egentlig altid trygge eller rummer de også faser, der kan opleves som forvirrende, utrygge og frustrerende?
  • Hvordan opleves det mon at være rodløs? Hvad giver det omvendt et menneske at være en del af et fællesskab, hvor man kan og må ”slå rod”?
  • Tegn dig selv som en blomst med flere forskellige rødder og giv dem navne hver især. Det kan være, at der står ”min familie”, ”min skole”, ”mit fodboldhold”, ”kammeraterne på vejen”, ”mit kor” el.lign. – men det kan også være, at du skriver nogle af de aktiviteter, du føler giver dig fæste i livet. Dvs. dét, du kan lide at lave; det, der føles som dig.
  • Hvad vil det sige at blive mødt med ”åbne arme”
    … når man gerne vil lege med nogen?
    … når man begår en fejl?
    … når man føler sig usikker, utilstrækkelig eller vred indeni?
    … når man møder i skolen om morgenen?
  • Ingen fællesskaber er ”perfekte” hele tiden, ligesom vi mennesker heller ikke er det. Hvad kan du gøre, når/hvis du oplever, at der ikke er åbne arme, og du f.eks. føler dig udenfor, overset eller ked af det?
anette prehn, smukke skud, sang til efterskolesangbogen
  • Prøv en dag at lave en optælling af, hvor mange gange du møder andre med ”åbne arme”.
  • Har mennesker mon brug for lige meget plads omkring sig? Kan der være nogen, der har brug for mere plads for at føle, at der er ”god plads” eller ”plads nok”?
  • Hvilke former for ”næring” kan blomster og planter lide? Hvilke former for ”næring” kan vi give hinanden som mennesker? Lav en lang liste.
  • Hvilke ”store hop” har du hidtil gjort i livet? Hvilke store hop har du taget, hvor du måske nok var lidt usikker og bange inden, men hvor du blev mere tryg og erfaren henad vejen?
  • Hvilke er nok nogle af de næste ”store hop”, der er på vej i dit liv?
  • Hvilke store hop har I taget som kammerater? F.eks. fagligt, socialt, lærings- eller oplevelsesmæssigt fra begyndelsen af et skoleår til slutningen?
  • Tegn en flerfarvet have. Eller lav/farvelæg jeres egen blomst hver især og lim dem allesammen op på en fælles, frodig blomstereng på væggen.
  • I er velkomne til at udvikle bevægelser til hvert af de tre vers og/eller omkvædet.

Sangteksten TIL “KOM, SOM DU ER”

1. Bor vi i kasser?
På faste pladser?
Eller er et univers
bedst, når vi er på kryds og tværs?

Nogle vil drille
højt eller stille.
Her flekser vi fantasi
for at vise empati.

Kom, som du er! Føl dig hjemme og fri.
Alle behøver et liv, de kan li’.
Her er du tryg, vi tar godt imod.
Kom, vær med og slå rod. Kom og slå rod! 

2. Mærk hjertevarme,
vidt åbne arme,
god plads til os hver især;
til at være, som vi nu er.

Brug af forstanden.
Hjælp til hinanden.
Det lever i arven her:
Sammen kan vi klare mer’.

Kom, som du er …

3. Se, hvilken gave:
flerfarvet have.
Hvert skud på en blomstereng
blomstrer smukkest i sammenhæng.

Sikke en læring:
Vi kan gi’ næring,
så alle kan blomstre op,
ta’ det næste store hop.

Kom, som du er …

DANMARKSPREMIERE PÅ “KOM, SOM DU ER”

3. marts 2022 besøgte Anette Prehn og Rasmus Skov Borring As Friskole for at forære dem sangen “Kom, som du er”, der udtrykker mange af de værdier, som lever på friskolen – og i det hele taget i friskoleånden.

Her kan du se videoen, hvor børnene sidder “på kryds og tværs” (som vi også synger om i sangen). På As friskole har man valgt, at blande eleverne, når der er fællesaktiviteter. Dermed sidder små sammen med større, og ældre sammen med yngre.   

    OM TEKSTFORFATTEREN

    Anette Prehn er en dansk sangskriver og fællessangsaktivist, som har sat sig for at give sit bud på de sange, vi mangler i vores fællessangstradition. Det er f.eks. sange om nærvær i skærmenes tid, om det at sætte liv i verden, om forbundethed på tværs af generationer og kloden – samt om klimahåb.

    Med sine stærke tekster og sangforedrag viser Anette, at fællessangens tekster kan byde hyperindividualismen trods og styrke vores håb, ansvar, empati, “nærværstrafik”, handlekraft og forbundethed. Hun kalder sine sange “forbundethedens fællessange”, og indtil videre har hun skrevet mere end 80 af dem sammen med nogle af Danmarks dygtigste komponister: Erik Sommer, Kristian Bisgaard og Rasmus Skov Borring.

    Til daglig er Anette iværksætter og har drevet egen virksomhed siden 2005. Hun er forfatter til mere end 20 bøger og en efterspurgt foredragsholder og forskningsformidler (se evt. www.hjernesmart.dk). 

    Med sin baggrund som sociolog har Anette et skarpt blik for den indre styrke og de strategier, vi mennesker behøver for at kunne trives i vores tidsalder og kunne håndtere de enorme udfordringer og kriser, vi står midt i. Kombineret med en legende og kærlig tilgang til det danske sprog – der forener lethed og dybde – giver det en særlig profil til Anettes sange.

    anette prehn, smukke skud, sang til efterskolesangbogen
    højskolesange, sange til højskolesangbogen, den danske sangskat

    Kom med i Facebook-gruppen "Anette Prehns fællessange til Danmark"

    Gruppen henvender sig til dig, som søger ny inspiration til sangrepertoire indenfor fællessange, kor, undervisningen i folkeskolen, på efterskolen, højskolen, gymnasiet og meget mere.

    GÅ TIL FACEBOOK GRUPPE 

    You have Successfully Subscribed!