“Kom, som du er” – Ny sang inspireret af børns tanker

Inspireret af de sødeste børn på As Friskole har jeg forfattet teksten til Rasmus Skov Borrings nye melodi og smukke toner. Sangen hedder “Kom, som du er” og er skrevet i anledning af friskolens 25 års jubilæum.

Her finder du alt, du skal bruge for at kunne synge og tale om sangen: Nodeark, tekst, refleksionsspørgsmål og videoer med sangen.

Processen begyndte, da Aage Buhl – en lærer på As Friskole – fik idéen til en sang og fik lokale kræfter fra AIF og Palsgaard til at finansiere den. Rasmus blev betroet at komponere melodien, og han tog fat i mig for at få lavet teksten, og så var vi ligesom i dag.

Rasmus og jeg besøgte første gang As Friskole sammen den 29. oktober til morgensang. I den forbindelse inviterede jeg ALLE de børn – der havde lyst til at fortælle mig om, hvordan det er at gå på skolen – til at kigge forbi den taburet ved udgangen til skolegården, som jeg ville sætte mig på.

De havde masser på hjerte. Faktisk stod de i kø for at fortælle, de søde børn. Senere talte jeg med friskolens lærere med afsæt i samme spørgsmål. Det blev til hele 10 siders noter i min notesbog. Nedenfor ser du de noter, som i særlig grad inspirerede til “Kom, som du er”. Friskolens børn sagde bl.a.:

  • På andre skoler sidder man mere ”bandeagtigt”. Man står i klumper og passer sig selv.
  • Her er der gode venskaber på tværs.
  • På den anden skole følte jeg mig usynlig. Jeg stod i en krog for mig selv og var genert. Her hører jeg til.
  • Alle kender alle. Alle er sammen fra alle klasser.
  • Store, åbne arme.
  • Åbne-arme-agtigt.
  • Små og store holder i hånd.
  • Hjælper hinanden, store og små. F.eks. ”Vil du hjælpe mig med at justere min mooncar?”
  • De små krammer mig i frikvarteret.
  • Her gør vi ting sammen.
  • Tolerance og mangfoldighed.
  • Lærerne siger f.eks.: ”Hvad så Nanna, hvad er der med dig i dag?”
  • Lærer ting på anderledes måder (f.eks. surfer vi på havet for at lære om havet).

De voksne på skolen sagde bl.a.:

  • Kontakt på kryds og tværs.
  • Stor og lille, hånd i hånd.
  • Kom, som du er, du bliver taget imod.
  • Være sig selv med alt det, de kommer med.
  • De store skal opleve, at de er de store, rollemodellerne, som de yngre ser op til.

Under arbejdet med sangteksten slog det mig, at den reelt handler om, hvordan et inkluderende fællesskab tænker og taler. Altså, hvordan taler et fællesskab, hvor der er plads til at være den, man er? Hvor man kan være tryg og føle sig velkommen og set som menneske?

Her er sangens noder og tekst. Alle er velkomne til at synge den – hvad enten jeres fællesskabs værdier allerede flugter med sangens, eller I drømmer om at bevæge jer i den retning med tiden.

Du kan også læse mine oplæg til refleksion Mulige samtaleåbninger og aktiviteter ifm. sangen her:

  • Hvad mener Anette mon med ”Bor vi i kasser?” Menes der papkasser, eller hvad tror I?
  • Hvad vil det sige at ”drille højt”? Og at ”drille stille”? Giv eksempler!
  • ”Empati” – hvad betyder ordet? Slå det gerne op. Hvordan føles det at blive mødt med empati? Lav en liste over situationer, hvor du værdsætter, at andre viser dig empati.
  • Man kan ”flekse” et ben, en arm eller en anden legemsdel. Det er en måde at træne dem på. Når vi ”flekser fantasi”, bruger vi den aktivt og gør den dermed stærkere. Ifølge digteren Jeppe Aakjær er fantasi og empati to sider af samme sag; det kræver fantasi at udvise empati. Hvis I vil reflektere mere over dette, kan I læse et debatindlæg af Anette bragt i Politiken. Det indledes med Aakjærs ord: ”Alle vore fordomme vokser i læ af vor manglende fantasi” (www.bit.ly/3fTywtn)
  • Hvordan kan vi blive bedre til selv at vise empati for andre? At forstå og respektere en andens opfattelse af en situation, f.eks. i forbindelse en misforståelse eller en konflikt?
  • Hvad betyder et trygt miljø for læring? Kender I til tidspunkter i historien, hvor det at gå i skole indebar stor utryghed for eleverne? Hvad kan skabe (u)tryghed i vore dage?
  • Er læringsprocesser egentlig altid trygge eller rummer de også faser, der kan opleves som forvirrende, utrygge og frustrerende?
  • Hvordan opleves det mon at være rodløs? Hvad giver det omvendt et menneske at være en del af et fællesskab, hvor man kan og må ”slå rod”?
  • Tegn dig selv som en blomst med flere forskellige rødder og giv dem navne hver især. Det kan være, at der står ”min familie”, ”min skole”, ”mit fodboldhold”, ”kammeraterne på vejen”, ”mit kor” el.lign. – men det kan også være, at du skriver nogle af de aktiviteter, du føler giver dig fæste i livet. Dvs. dét, du kan lide at lave; det, der føles som dig.
  • Hvad vil det sige at blive mødt med ”åbne arme”
    • … når man gerne vil lege med nogen?
    • … når man begår en fejl?
    • … når man møder i skolen om morgenen?
    • … når man føler sig usikker, utilstrækkelig eller vred indeni?
  • Ingen fællesskaber er ”perfekte” hele tiden, ligesom vi mennesker heller ikke er det. Hvad kan du gøre, når/hvis du oplever, at der ikke er åbne arme, og du f.eks. føler dig udenfor, overset eller ked af det?
  • Prøv en dag at lave en optælling af, hvor mange gange du møder andre med ”åbne arme”.
  • Har mennesker mon brug for lige meget plads omkring sig? Kan der være nogen, der har brug for mere plads for at føle, at der er ”god plads” eller ”plads nok”?
  • Hvilke former for ”næring” kan blomster og planter lide? Hvilke former for ”næring” kan vi give hinanden som mennesker? Lav en lang liste.
  • Hvilke ”store hop” har du hidtil gjort i livet? Hvilke store hop har du taget, hvor du måske nok var lidt usikker og bange inden, men hvor du blev mere tryg og erfaren henad vejen?
  • Hvilke er nok nogle af de næste ”store hop”, der er på vej i dit liv?
  • Hvilke store hop har I taget som kammerater? F.eks. fagligt, socialt, lærings- eller oplevelsesmæssigt fra begyndelsen af et skoleår til slutningen?
  • Tegn en flerfarvet have. Eller lav/farvelæg jeres egen blomst hver især og lim dem allesammen op på en fælles, frodig blomstereng på væggen.
  • I er velkomne til at udvikle bevægelser til hvert af de tre vers og/eller omkvædet.

Og her er en hyggelig instrumental version, som Rasmus spillede ifm. Danmarkspremieren på As Friskole den 3. marts 2022, mens børnene fyldte gymnastiksalen, og jeg filmede (indtil Luna gerne ville have en autograf, og jeg stoppede optagelsen for at lave en signatur i hendes lille notesbog).

Rigtig god fornøjelse med sangen!

Kærlig hilsen

Anette

Hvem er Anette Prehn?

Anette Prehn er også en flittig skaber af sange til Danmark, primært i samspil med komponisterne Rasmus Skov Borring og Kristian Bisgaard. Du kan se/synge alle hendes offentliggjorte sange her. 

Anette Prehn (1975) er iværksætter, forskningsformidler, sociolog og forfatter til en række bestseller-bøger om hjernens spilleregler og disses betydning for socialt samspil, mental sundhed, læring og ledelse. Hendes nyeste bog er "Det syngende menneske. Nye veje til forbundethed". 

højskolesange, sange til højskolesangbogen, den danske sangskat

Kom med i Facebook-gruppen "Anette Prehns fællessange til Danmark"

Gruppen henvender sig til dig, som søger ny inspiration til sangrepertoire indenfor fællessange, kor, undervisningen i folkeskolen, på efterskolen, højskolen, gymnasiet og meget mere.

GÅ TIL FACEBOOK GRUPPE 

You have Successfully Subscribed!